A cipők világa
Az első Barbie babámat valamikor a 90-es években kaptam és elég sanyarú sorsa lett, a haja csupa gubanc volt és egy fodrászos játék során szinte teljesen levágtam szegénynek. Persze akkor is “menő” volt barbizni, így hamarosan kaptam újabb babákat, sőt az óvodában minden lány oda volt , az akkor még ritkaságnak számító Ken babámért is.
Szép emlékek a gyerekkorból a barbie-zós délutánok. Így mindig mosolyt csal az arcomra, ha látom a gyerekem is barbival játszani vagy a boltokban, hogy újra divatba jött a barbie és minden kirakat a babákkal, barbie feliratú szuper rózsaszín felsőkkel van tele. Bevallom 1-1 ruhadarabra én is vevő vagyok ilyenkor.
De honnan is ered ez a játék és hogy lett divat irányzat, mely időről időre újra és újra felbukkan?
A Mattel játékgyártó vállalat alapítójának felesége az éve boldogan és gondtalanul nézte, ahogy gyermeke Barbara játszik. Ebben az időben a babák papírból voltak kivágva. Ruth Handler arra lett figyelmes, miközben figyelte az elmélyült játékot, hogy lánya szívesebben öltözteti felnőttes ruhába a papírbabákat. Mivel közel állt hozzájuk a játékok gyártása, így meg is született az ötlet: készítsenek olyan babákat a gyerekek számára amik a felnőttekre hasonlítanak, kicsinyített másuk. De a férje elvetette az ötletet, nem látott benne akkor még fantáziát. A téma egy időre a süllyesztőbe került.
Később egy németországi utazás során találkoztak az úgynevezett Bild Lillivel. Ez egy felnőtteknek készült baba volt, ami egy regényhős szereplője volt, aki az álmai eléréséért bármit hajlandó volt megtenni. Bár a baba nem a gyerekeknek készült mégis szívesebben játszanak vele, öltöztették és különféle szituációs játékot játszottak vele.
Visszatérve utazásukból a játékgyártó cégnek átadtak két darabot és Ruth a Lillik alapján elkezdett dolgozni egy egyedi dizájnon. A játékon kívül célja volt az is, hogy megmutassa a lányoknak, hogy azzá válhatnak akivé csak akarnak.
Bár vannak negatív sztereotípiák a Barbie által sugallt kinézettel kapcsolatban, valójában egy nagyon pozitív üzenetet szeretne közvetíteni. Az önmegvalósítás, saját magunk és az élet szeretete, az amit erősíteni szeretne a nőkben.
1959. március 9.-én be is mutatták a nagyközönség számára az első barbie babákat. A Mattel cég megvette a kapcsolódó jogokat, így egyedüliként ő lett jogosult a gyártásra, így Németországban le is álltak a Bild Lilli gyártásával.
Rövid idő alatt meghódította a világot és a sikere máig is töretlen. Bár maga a baba sosem öregszik, a gyártó folyamatosan alkalmazkodik az aktuális divathoz és társadalmi elvárásokhoz. Bár volt pár kevésbé jó próbálkozása is, a sikere töretlen maradt. Ebből is látszik, hogy az időnkénti megújulás nem csak nekünk embereknek fontos, hanem a körülöttünk felépített (álom)világnak is.
Tökéletes alak, ívelt szemöldök, csinos ruha, csillogó haj… A siker garantált volt, olyannyira, hogy csak az első évben több mint 300-000 baba kelt el.
Aztán, ahogy változott a világ szép lassan kikerült az otthon ‘unatkozó’ vagy a tengeren szörfözgető nő szerepéből a baba is és megjelentek a szakmákkal felruházott darabok, amelyek szintén azt az üzenetet hordozták, hogy bárki lehetsz: pl. asztronauta Barbie, Dr. Barbie vagy irodai dolgozó Barbikkal voltak tele a játékboltok polcai.
A 90 ‘-es években Amerikában majdnem zátonyra futott a “karrierje”, ugyanis sexizmussal vádolták és emiatt sokan ellenszenvvel gondoltak a babákra. De szerencsére sikerült túljutni csőd nélkül ezen az időszakon is.
Majd jöttek a divatnak megfelelő babák, szingli, tetovált, barna bőrű, rövid haj, hosszú haj, fonott haj stb. … Egy dolog azonban változatlan: az alakja. Sok testképzavar, és diéta köszönhető ennek a ténynek, de ettől függetlenül egy kortalan, örök klasszikus. A gyerekek fantáziája, finommotorikája az öltöztetések és a játék során sokat fejlődik és sok sok nyugodt percet ad a munkában megfáradt szülőknek. Szeretjük, ez vitathatatlan
Képek: https://www.dailymail.co.uk/
2023 júliusában bemutatták a Barbie filmvígjátékot, Gerwig rendezésében. Az érdeklődés a film iránt még a vártnál is nagyobb, melynek valószínűleg az az oka, hogy manapság ritka az olyan film ami ennyire tükröt tartana a mai társadalom felé, miközben tapintatosan, emészthető formában mutatja be a nők nehézségeit.
Hangsúlyozza, hogy ha nem vagy önmagad, hanem felveszed valakinek a “mintáit”, stílusát, sosem fogod jól érezni magad a bőrödben.
A cím alapján sokak első gondolata, hogy egy rózsaszín ködbe csomagolt, tökéletes világban, tökéletes kinézettel rendelkező mézes-mázas storyt kapunk, de ez egyáltalán nem igaz. Elgondolkodtatja a nézőt, és bebizonyítja, hogy még napjainkban is nehezebb nőnek lenni, biztonságba érezni magunkat vagy érvényesülni egy olyan világban, ahol javában vezetik a cégeket, az országot, a világot.
A történet szerint eleinte egy teljesen átlagos Barbie-lány a főszereplő a Barbie világban, ám egyszer csak furcsa dolog történik, elkezd érezni, eszébe jut a halál, egyen talppal jár és hasonlók. Hogy kiderüljön mi is történik vele elutazik az emberek világába Kennel. Bebizonyítja, hogy nem csak szép de talpraesett is.
dézet a filmből..
“ Az emberek csak egyféleképpen végezhetik, az ötletek örökké élnek”
Kapott kritikát bőven feminista és hímsoviniszta film jelzőkkel, de ha őszinte akarok lenni szerintem nem az. Megmutatja, hogy mindenkinek nehéz megtalálni a helyét a világban, sok része érdekes, és nem is az a többször megnézős film kategória nálam, de egyszer érdemes rászánni az időt.
A végébe pedig mindenki azt képzel bele amit akar – a saját belső világának megfelelően. Nem szeretném lelőni a poént azok számára akik még nem látták, de szeretnék megnézni, így többet nem árulhatok el.
Na de a film lényege a divat szempontjából nem ez, hanem maga az irányzat amit hozott magával:
Wannabee, Zara, Asos, Hot Topic – csak néhány nagy divatmárka amely kiadta Barbie kollekcióját. És a Barbie rajongók nagy örömére jelzem, hamarosan Barbie cipő kollekció is várható!
Íme néhány darab a 2023-as Zara kollekcióból. Imádni való ugye? Sokan gondolhatják elsőre, hogy gyerekes, vagy vicces , egyesek szerint ciki. De valljuk be egyik sem jellemző ár, nőies, sexi és divatos.
És itt van sokak kedvenc márkája is, aki gondol a nem Barbie alkatú hölgyekre is. Ezekben a darabokban a konfekció méreten túl is elérhető a nőiesség. Hiszen ez az irányzat nem a testalkatról szól, hanem az életérzésről, merjük szépnek jónak, rózsaszínnek látni a világot! Keressük meg venne a jót. Hisz ha jól érzed magad a bőrödben a kisugárzásod is elegendő ahhoz, hogy gyönyörű légy! Ez a szett például tökéletesen tükrözi a az önbizalmat és az egyéni önkifejezést.
És van még egy szuper hírem, a Piccadilly elképesztő új kollekciója 2024-ben csodás darabokkal örvendezteti meg a cipők szerelmeseit.
Az átlagosnál nagyobb méretekben is ( egészen 45-ös méretig), hogy mindenki magabiztosan léphessen előrébb az életében.
Elképesztő szín és fazon választék várható,,melyek közül néhányat a Barbie irányzat ihletett.
( A nagyobb méretek csak az erre specializálódott boltokban érhetőek el, ha nagyméretű cipőt keresel, bátran ajánlom az MBShop oldalát.)
Bevallom, én személy szerint izgatottan várom, hogy elérhetőek legyenek ezek a csodás darabok a boltok polcain. 43-as lábbal sokáig küzdöttem, hogy maradhatnék nőies, csinos,úgy, hogy közben kényelmes cipőkben járok. Aki hasonlóan nagyméretű cipőt hord mint én biztosan át tudja érezni. Néhány évvel ezelőtt még hosszas keresgélés kellett ahhoz, hogy az elegáns irodai öltözékem összképét ne rontsa el egy ronda,nagy cipő. Mióta rátaláltam a Piccadilly nagyméretű kollekciójara, nincs ilyen gondom.
A Barbi mánián felbuzdulva, miután megláttam a Piccadilly Barbie kollekcióját, eldöntöttem, hogy készítek egy szuper szettet, amivel feldobom a ruhatáram. Hisz a Barbie mindig is a divat és a stílus ikonja volt, nem is találhatnék jobb inspirációt. A Piccadilly kinálataában pedig megtalálható minden ami egy ruhatárhoz kell: sportcipő, alkami cipő, papucs.
Érdekesség még, hogy a Mattel játékgyártó akkora sikert ért el a filmmel,hogy 14 további ikonikus játékához rendelt be filmeket. Így úgy tűnik a Mattel számára a Barbie nem csak egy film lesz, hanem belépő a mozi, a digitális szórakoztatás világába.
A film sikerének oka a Barbie ikonon kívül, hogy igazán oda tették magukat , Margaret Robbie, Ryan Gosling főszereplőnek választása már magában is a garantált siker. A díszlet, a karakterek, és persze Greta Gerwig munkája ezt csak erősítette.
Elnézve ezt a képet, kijelenthetjük, hogy tökéletesen megtudták formálni a játékot a valóságban: