Covid és az öltözködés

Ha visszagondolunk volt jó pár kemény hónapunk, talán évünk is, az utóbbi időben, amikor az emberek az idejük nagy részét otthon töltötték. Ez nem meglepő módon hatással volt a divat és az egyéni stílus alakulására is. Hiszen a változás változást szül, és hát mennyi minden is változott? Hol dolgozunk, hol töltik mindennapjait a gyerekeink, nem mentünk koncertre, kávézóba, színházba stb… A társasági élet a nullához közelített. Ez bizony érezhetően hatott a gondolkodásunkra és az öltözködésünkre is. Nem volt már szükség az elegáns, irodai ruhákra, a kényelem vette át a szerepet a ruhaválasztás terén. Nagyobb lett a kereslet a laza, sportos ruhákra és az otthoni papucsokra is. Az MBShop saját megfigyelése miatt a nagyméretű férfi ruhákra is nagyobb lett a keresletre, hála az otthoni sok finom falatnak. Másfelöl a sok otthon töltött időre tekintettel a piac is hamar reagált, a divatos megjelenés helyett a kényelmes darabokra fókuszált, a sportos ruha és a tornacipő alap darabbá vált.

 Nem csak más típusú ruhadarabokat vásároltak az emberek, hanem más mennyiségben is. Érezhetően kevesebbet vettek, ennek következtében pedig  a divatipar rég nem látott veszteségeket ér el, sok kiskereskedelmi részleg ideiglenesen vagy véglegesen bezárt.

 Több kutatás is született abban a témában, hogy hogyan hatott az emberekre (akik otthonról dolgoztak a pandémia miatt) a tény, hogy nem kell reggelente azon gondolkozniuk mit vegyenek fel aznap. Felszabadultság, nyugalom és kényelem -ezek a szavak jelentek meg a válaszokban.

 Egy apró probléma azonban akadt, azon emberek számára, akik korábban sokat adtak a megjelenésre egy idő után terhessé vált összeegyeztetni a belső igényt az elegáns vagy csinos megjelenéssel az aktuális mindegy, hogy mi van rajtam vagy hogy áll a hajam érzéssel.  Ekkor jelentek meg a közösségi médiában azok a – többnyire – nők is, akik a legszebb ruháikban sütöttek vagy épp takarítottak. Jómagam is láttam olyan posztokat, ahol az apuka öltönyben x-boxozott vagy épp tárasjátékozott a gyerekével, anyuka pedig kosztümben porszívózott. 

Sokan úgy érezték elvesztették önmagukat, ez  pedig gyakran depresszió felé sodorta az embereket, ami persze a korlátozások enyhülésével, megszűnésével, illetve a jó idő hatására a legtöbb embernél ahogy jött úgy ment is. És amúgy is az örök igazság mindig a szemünk előtt lebeg: minél rosszabbul érzed magad annál jobban kell kinézned. Ugye?

 „A ruhák nem érnek semmit, amíg valaki nem viseli őket” – Marc Jacobs

A COVID járvány sokakat ráébresztett arra is, hogy a bolygónk nem sérthetetlen. Soha nem mért levegőtisztaság, újabb állatok megjelenése, a természet térhódítása is érezhető volt. Olvastam egy érdekes cikket a témában, melyet a METU oktatója Szilágyi-Csüllög Mónika írt, A divat egy korszak lenyomata címmel. Egy idézetet megosztok veletek itt, illetve, ha bővebben érdekel a téma a fenntartható divat kapcsán, akkor az MTA online könyvtárában a teljes szöveg olvasható.

  „A divat egy kulturális közösségen belül alkalmazott nyelvi rendszer. A különböző generációk tagjai eltérő attitűddel rendelkeznek a fenntartható divat fogyasztása terén, és eltérő módon fejezik ki identitásukat, illetve egy adott csoporthoz való tartozásukat a divat nyelvén keresztül. A divatipar globális társadalmi és környezeti hatással bír, melynek egyre fokozódó negatív hatásai paradigmaváltásra kényszerítik az iparág tagjait. Többek között ezek a negatív tendenciák vezetnek ahhoz a kérdéshez, hogy tehető fenntarthatóvá a divatipar.”

 Persze a fentiek mellett, azért akadtak, akik ugyanúgy vásároltak ruhákat, nem mindenkinek adatott meg az otthoni munkavégzés. Azonban előtérbe került az online vásárlás. A futárcégek szinte nem győzték a sok csomag szállítását. Persze a ruhapróbálás lehetősége így elveszett, de sokaknak ez sem okozott problémát.

Nehezebb volt a helyzet azok számára, akik konfekció méreten kívül eső darabokat kerestek. Eddig is nehéz volt megtalálni azt a boltot, ami nekik is kínált megfelelő méretű és stílusú darabokat, nagy méretű cipőket, így újabb keresgélés következett, – az online térben. 

Ezidőtájban kezdte meg működését sokak örömére az MBShop.hu is, amely lehetőséget ad az online vásárlásra és a személyes vásárlásra is. És ami a szépsége, ide csak olyan vásárlók járnak, akik ugyanolyan igényekkel rendelkeznek: nagyméretű cipőt vagy ruhát keresnek. Férfi ruházat 3XL mérettől, férfi cipők 47-es mérettől, női cipők pedig 42-es mérettől találhatók meg a kínálatukban.

A férfi ruha részleg maga a mennyország a divatot kedvelő Urak számára. Legyen szó elegáns, sportos vagy hétköznapi viseletről, az alsóneműtől kezdve a köntösön, úszónadrágon, ingeken át a zakókig minden megtalálható.

Budapesti üzletünkben szakképzett, felkészült eladók várják őket szeretettel.Mivel ide nem járnak tömegesen az emberek, hisz csak és kizárólag a nagyobb méretű termékeket kíválják, így a tömegtől és az abból következő megbetegedéstől sem kell(ett) tartani.

 Most, hogy vége a lezárásoknak, és minden visszatért a régi kerékvágásba, a divatipar is elkezdett újra élni és szebbnél szebb darabokat dobnak a piacra. A forgalom visszatért a régi értékekhez. Az emberek pedig örömmel viselik szebbnél szebb vagy épp kedvenc ruháikat és még nagyobb örömmel szereznek be új darabokat. Hisz a vásárlás örömet okoz. Nemcsak a nőknek a férfiaknak is. Sokszor hallani olyan vélekedést, miszerint a férfiak nem szeretnek vásárolni és ruhákat próbálgatni, nekem azonban  meggyőződésem, hogy ők azok akik még nem találták meg a számukra megfelelő boltot.

Hiszen mindenki szeretné jól érezni magát a bőrében, akár bevallja akár nem. Egy megfelelő méretű és szabású ruhában pedig bármelyik férfi társunk egy magabiztos, sármos megjelenést kaphat.