A cipők világa
Ha visszagondolunk volt jó pár kemény hónapunk, talán évünk is, az utóbbi időben, amikor az emberek az idejük nagy részét otthon töltötték. Ez nem meglepő módon hatással volt a divat és az egyéni stílus alakulására is. Hiszen a változás változást szül, és hát mennyi minden is változott? Hol dolgozunk, hol töltik mindennapjait a gyerekeink, nem mentünk koncertre, kávézóba, színházba stb… A társasági élet a nullához közelített. Ez bizony érezhetően hatott a gondolkodásunkra és az öltözködésünkre is. Nem volt már szükség az elegáns, irodai ruhákra, a kényelem vette át a szerepet a ruhaválasztás terén. Nagyobb lett a kereslet a laza, sportos ruhákra és az otthoni papucsokra is. Az MBShop saját megfigyelése miatt a nagyméretű férfi ruhákra is nagyobb lett a keresletre, hála az otthoni sok finom falatnak. Másfelöl a sok otthon töltött időre tekintettel a piac is hamar reagált, a divatos megjelenés helyett a kényelmes darabokra fókuszált, a sportos ruha és a tornacipő alap darabbá vált.
Nem csak más típusú ruhadarabokat vásároltak az emberek, hanem más mennyiségben is. Érezhetően kevesebbet vettek, ennek következtében pedig a divatipar rég nem látott veszteségeket ér el, sok kiskereskedelmi részleg ideiglenesen vagy véglegesen bezárt.
Több kutatás is született abban a témában, hogy hogyan hatott az emberekre (akik otthonról dolgoztak a pandémia miatt) a tény, hogy nem kell reggelente azon gondolkozniuk mit vegyenek fel aznap. Felszabadultság, nyugalom és kényelem -ezek a szavak jelentek meg a válaszokban.
Egy apró probléma azonban akadt, azon emberek számára, akik korábban sokat adtak a megjelenésre egy idő után terhessé vált összeegyeztetni a belső igényt az elegáns vagy csinos megjelenéssel az aktuális mindegy, hogy mi van rajtam vagy hogy áll a hajam érzéssel. Ekkor jelentek meg a közösségi médiában azok a – többnyire – nők is, akik a legszebb ruháikban sütöttek vagy épp takarítottak. Jómagam is láttam olyan posztokat, ahol az apuka öltönyben x-boxozott vagy épp tárasjátékozott a gyerekével, anyuka pedig kosztümben porszívózott.
Sokan úgy érezték elvesztették önmagukat, ez pedig gyakran depresszió felé sodorta az embereket, ami persze a korlátozások enyhülésével, megszűnésével, illetve a jó idő hatására a legtöbb embernél ahogy jött úgy ment is. És amúgy is az örök igazság mindig a szemünk előtt lebeg: minél rosszabbul érzed magad annál jobban kell kinézned. Ugye?
„A ruhák nem érnek semmit, amíg valaki nem viseli őket” – Marc Jacobs
A COVID járvány sokakat ráébresztett arra is, hogy a bolygónk nem sérthetetlen. Soha nem mért levegőtisztaság, újabb állatok megjelenése, a természet térhódítása is érezhető volt. Olvastam egy érdekes cikket a témában, melyet a METU oktatója Szilágyi-Csüllög Mónika írt, A divat egy korszak lenyomata címmel. Egy idézetet megosztok veletek itt, illetve, ha bővebben érdekel a téma a fenntartható divat kapcsán, akkor az MTA online könyvtárában a teljes szöveg olvasható.
„A divat egy kulturális közösségen belül alkalmazott nyelvi rendszer. A különböző generációk tagjai eltérő attitűddel rendelkeznek a fenntartható divat fogyasztása terén, és eltérő módon fejezik ki identitásukat, illetve egy adott csoporthoz való tartozásukat a divat nyelvén keresztül. A divatipar globális társadalmi és környezeti hatással bír, melynek egyre fokozódó negatív hatásai paradigmaváltásra kényszerítik az iparág tagjait. Többek között ezek a negatív tendenciák vezetnek ahhoz a kérdéshez, hogy tehető fenntarthatóvá a divatipar.”
Persze a fentiek mellett, azért akadtak, akik ugyanúgy vásároltak ruhákat, nem mindenkinek adatott meg az otthoni munkavégzés. Azonban előtérbe került az online vásárlás. A futárcégek szinte nem győzték a sok csomag szállítását. Persze a ruhapróbálás lehetősége így elveszett, de sokaknak ez sem okozott problémát.
Nehezebb volt a helyzet azok számára, akik konfekció méreten kívül eső darabokat kerestek. Eddig is nehéz volt megtalálni azt a boltot, ami nekik is kínált megfelelő méretű és stílusú darabokat, nagy méretű cipőket, így újabb keresgélés következett, – az online térben.
Ezidőtájban kezdte meg működését sokak örömére az MBShop.hu is, amely lehetőséget ad az online vásárlásra és a személyes vásárlásra is. És ami a szépsége, ide csak olyan vásárlók járnak, akik ugyanolyan igényekkel rendelkeznek: nagyméretű cipőt vagy ruhát keresnek. Férfi ruházat 3XL mérettől, férfi cipők 47-es mérettől, női cipők pedig 42-es mérettől találhatók meg a kínálatukban.
A férfi ruha részleg maga a mennyország a divatot kedvelő Urak számára. Legyen szó elegáns, sportos vagy hétköznapi viseletről, az alsóneműtől kezdve a köntösön, úszónadrágon, ingeken át a zakókig minden megtalálható.
Budapesti üzletünkben szakképzett, felkészült eladók várják őket szeretettel.Mivel ide nem járnak tömegesen az emberek, hisz csak és kizárólag a nagyobb méretű termékeket kíválják, így a tömegtől és az abból következő megbetegedéstől sem kell(ett) tartani.
Most, hogy vége a lezárásoknak, és minden visszatért a régi kerékvágásba, a divatipar is elkezdett újra élni és szebbnél szebb darabokat dobnak a piacra. A forgalom visszatért a régi értékekhez. Az emberek pedig örömmel viselik szebbnél szebb vagy épp kedvenc ruháikat és még nagyobb örömmel szereznek be új darabokat. Hisz a vásárlás örömet okoz. Nemcsak a nőknek a férfiaknak is. Sokszor hallani olyan vélekedést, miszerint a férfiak nem szeretnek vásárolni és ruhákat próbálgatni, nekem azonban meggyőződésem, hogy ők azok akik még nem találták meg a számukra megfelelő boltot.
Hiszen mindenki szeretné jól érezni magát a bőrében, akár bevallja akár nem. Egy megfelelő méretű és szabású ruhában pedig bármelyik férfi társunk egy magabiztos, sármos megjelenést kaphat.